Dette er et av de to fareområdene som nå er borte fra Ninox.
Foto:Avinor / Ninox

Forsvaret fikk nei til jamming – har trukket NOTAM og utsatt øvelsen

Forsvaret fikk avslag fra NKOM på søknaden om å øve på jamming av satellitt-signaler, likevel ble NOTAM om fareområdene publisert. Nå er NOTAM trukket og øvelsen utsatt.
Hans O. Torgersen

Fareområdene som ble publisert som Notam er nå fjernet. Det samme gjelder teksten i Avinors droneportal Ninox som fortalte at det var flyforbud i to store områder.

Det var mandag som Dronemagasinet publiserte en artikkel der vi fortalte at dronepiloter på Østlandet måtte se opp fordi det ville gjelde to forbudsområder med jamming av satellitt-signaler fra onsdag.

Avinor tok ta kontakt og fortalte at teksten i Ninox var feil.

Det var ikke et restriksjonsområde, men et fareområde som var publisert. Tittelen var riktig, men teksten om flyforbud var feil. 

Slik så det ut i operatørportalen til Avinors Ninox drone fra torsdag i forrige uke til tirsdag. «This is an official no fly zone.» FOTO: Avinor/Ninox.

Allerede tidlig mandag var Dronemagasinet i kontakt med Forsvarets operative hovedkvarter, som bekreftet at det var Forsvaret som stod bak fareområdene. Halvannet døgn senere kom kontrabeskjeden fra Luftforsvaret:

– Vil ikke bli gjennomført

«Aktiviteten med den forhåndsomtalte GPS jammingen vil ikke bli gjennomført.», skriver pressetalsperson i Luftforsvaret, major Stian Roen, i en e-post til oss.

Han forklarer at det var Heimevernets avdeling HV-01 som var ansvarlig for aktiviteten og søkte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) om tillatelse til jamming. Det skjedde i en tidlig planfase om gjennomføring av årlig treningsaktivitet for blant annet øving med kontra UAS-kapasiteter.

«Søknaden om jamming ble avslått.», skriver major Roen.

Fareområder kansellert

Han forteller videre at de planlagte fareområdene i luften ble, som normalt, søkt om til Luftfartstilsynet, via CAOC (Combined Air Operation Center), og godkjent, og disse ble da publisert i NOTAM (Notice to Airmen).

«Disse fareområdene skal nå være kansellert/fjernet i NOTAM. Det kan se ut som det har blitt en misforståelse om at denne søknaden og godkjennelsen av de midlertidige fareområdene, ville ha medført restriksjoner for sivil lufttrafikk, mens det kun var et varsel om fareområde i NOTAM, hvor sivil lufttrafikk, fortsatt kunne og kan fly.», heter det videre.

 Major Roen forteller at øvelser med GPS-jamming kan bli gjennomført på et senere tidspunkt.