Dette er DJIs deteksjonssystem Aeroscope ved en utenlandsk flyplass.
Foto:DJI

Kastrup og norske flyplasser har samme deteksjonssystem for droner

Både norske flyplasser og danske Kastrup bruker DJIs system for å detektere droner. Det kan bare oppdage DJI-droner, skriver Aftenposten.
Hans O. Torgersen

Det er en rekke flyplasser i verden som bruker nettopp dette systemet, men ikke alle ble utsatt for like store forstyrrelser i flytrafikken som Kastrup og Gardermoen etter påståtte droneobservasjoner.

Aftenposten skriver at DJI sitt deteksjonssystem Aeroscope kun kan oppdage droner som er produsert av samme selskap. Rundt 90 prosent av privateide droner i Norge er fra DJI.

Mandag 22. september ble det først meldt om observasjon av mulige droner over Københavns lufthavn Kastrup. Flyplassen var stengt i flere timer. 

Dansk politi omtalte det man mente var droneflyginger som «et angrep» og statsminister Mette Frederiksen kalte det som skjedde for «et alvorlig angrep mot dansk infrastruktur».

Dronemagasinet fortalte at en av observasjonene som ble bredt omtalt i mediene, også norske, kan ha vært et skolefly som passerte over Kastrup i lav høyde to ganger i det aktuelle tidsrommet.

Mulige observasjoner også på Gardermoen

Senere på kvelden 22. september ble det så meldt om mulig drone ved Oslo lufthavn Gardermoen, som stengte luftrommet og fly på vei for å lande ble omdirigert.

Filter Nyheter meldte på fredag at det deteksjonssystemet som Avinor bruker på alle de største lufthavnene var ute av drift i 19 timer dette kritiske døgnet. 

Systemet det dreier seg om er DJI Aeroscope fra dronegiganten DJI. 

– Avinors oppsett av systemet innebærer at data fra den norske overvåkningen er i en skytjeneste fra det kinesiske selskapet, med servere i blant annet Singapore. Supporten på programvaren utføres fra DJIs kontor i Kina, som også sender programvareoppdateringer til Avinor, skriver Filter Nyheter.

Avinor forsvarer at de kjøpte DJI sitt system.

– Vi så at vi hadde nytte av å kunne detektere droner. Så er det sånn at 90 prosent av dronene i Norge leveres av DJI. Da er DJIs verktøy effektivt for formålet, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor til Filter Nyheter.

Oslo lufthavn Gardermoen, her fotografert fra drone under pandemien i 2020, har sammen med andre norske lufthavner et deteksjonssystem levert av DJI som kun kan oppdage droner produsert av samme selskap. FOTO: Hans O. Torgersen

Samme system på Kastrup

Kastrup har det samme systemet som Gardermoen og andre norske lufthavner. Om det var i bruk i den aktuelle perioden er ikke kjent for Dronemagasinet. 

Systemet har vært installert og i bruk på Kastrup helt siden før 2020, altså flere år før Gardermoen tok tok sitt i bruk i 2022. Kastrup og Gardermoen er to av en rekke flyplasser i utlandet som benytter samme produsent for å detektere droner.

Dansk politi har gjennomført en omfattende etterforskning, men har ennå ikke kunnet dokumentere at det faktisk var droner i luften over lufthavnen i København,

Systemet fra DJI er ikke noen form for radar, men det fanger opp radiosignalene mellom vanlige droner og kontrollenheten, skriver den danske avisen Berlingske

Kjøpt inn uten anbud

Aftenposten har i flere artikler skrevet om Avinors system for dronedeteksjon, altså DJIs Aeroscope. Avisen forteller blant annet at Avinor valgte bort 34 andre tilbydere og kjøpte inn Aeroscope uten anbudskonkurranse.

Les også: