Widerøes flygesjef: Private droner er en ukontrollert risiko
- De private dronebrukerne er en underskog som vi vet veldig lite om. Det er ukontrollert risiko akkurat nå, sa flygesjef Helge Anonsen i Widerøe på SID-konferansen 2025.SID, Sikker integrering av droner, ble arrangert på Gardermoen i forrige uke. I salen satt profesjonelle aktører fra både ubemannet og bemannet del av luftfarten.
Flygesjef Anonsen er ikke bekymret for de profesjonelle droneoperatørene, og kanskje heller ikke mest de over 30.000 som har registrert seg på flydrone.no – mest bekymret er flyvesjefen over de som aldri registrer seg eller kjenner til dronereglene.
– De private brukerne er jo en underskog som vi vet veldig lite om. Vi vet lite om størrelsen, lite om skadepotensialet og lite om den faktiske aktiviteten. Det er ukontrollert risiko akkurat nå, slo han fast.
Burde ha stanset dronene
Anonsen stiller spørsmål ved om det i dag er mulig å integrere droner i vanlig luftfart på en fullt ut sikker måte. Han mener at vi ikke har nok kunnskap om konsekvensene.

Han legger stor vekt på at bemannet, sivil luftfart tradisjonelt har hatt en gradvis og meget konservativ tilnærming til innovasjon, der nye systemer testes og sertifiseres over lang tid. Nytt eller endret utstyr skal ikke skape nye eller endrede uforutsette risikoer.
– Hvor mye av dette fant plass da vi introduserte droner i luftrommet? Ingenting av dette lå til grunn da denne nye tingen kom inn, trakk Anonsen frem.
Han mener at droner er introdusert uten samme risikoanalyse, noe som strider mot etablerte sikkerhetsprinsipper.
– Jeg og alle de andre flygesjefene skulle ha stoppet aktiviteten vår fordi vi har faktisk ikke kontroll på den sikkerhetsrisikoen dere introduserer på oss. Det er bare et faktum. Begynner vi å få det nå? Ja, kanskje litt. Kanskje delvis.
Innføringen av droner i luftrommet har altså skjedd på en annerledes måte enn andre endringer, ifølge Anonsen.
– Det er et faktum. Det er det ingen som helst tvil om. Det er bare å dvele litt med, for nå driver vi med det verdensberømte catching opp-spillet. Det er derfor vi sitter her i dag.
Bare flaks
I dag er det bare Avinors deteksjonssystemer ved de største flyplassene som kan se en drone, i hvert fall hvis det er en vanlig kommersiell drone produsert av DJI.
– Eneste måten vi ser hverandre på, er egentlig enten så har vi flaks, eller så bruker vi det trafikkvarslingssystemet. Utover det, å se en 737 eller en Airbus på fire mils avstand i luften er vanskelig. Å se en drone – det er ren flaks.
Ingen av systemene som flygeledere og flygere i bemannet luftfart bruker, forteller noe om det er en drone i luften eller ikke.
– Så ideen om at vi må forvente at flygere i den sivile luftfarten er observante på problemstillingen og kan unngå den – det er sprøyt folkens. Det er teknisk umulig å få til. Det har vi i alle andre sammenhenger, tekniske innretninger for å løse.

Anonsen fortalte at flygerne har terrengvarslingssystemer fordi de kan gjøre feil med høydemålere, trafikkvarslingssystemer fordi flygeledere gjør feil og fordi pilotene ikke ser hverandre.
– Den her type løsninger hjelper ikke i det hele tatt. Derfor tok jeg med dette, for det er veldig lett når man snakker safety så er det lett å prøve å finne enkle løsninger på vanskelige problemer. Det fungerer ikke her. Det er jeg helt sikker på.