Dette var en av droneflightene som Dronemagasinets journalist rakk å legge inn i Avidrone før appen ble tatt av luften mandag ettermiddag.
Foto:Skjermfoto Avidrone

Feil ved restriksjonsområdene i AvidroneAvidrone krasjet rett etter lansering – nå hagler kritikken mot Avinor

Bare timer etter lansering fikk dronepilotene beskjed: «Land dronen umiddelbart». Nå hagler kritikken mot Avinor – og svarene om Avidrone uteblir.
Hans O. Torgersen

Mandag åpnet Avidrone for bruk og overtok etter Ninox som verktøy for blant annet å få tillatelse fra flygelederne til å fly i fem-kilometer sonene rundt flyplassen. Et lenge etterlenget og forsinket skifte, men det varte ikke lenge.

Det var leverandøren Astra, en selskap eid av Thales som fikk kontrakten med Avinor. Den 9 desember 2024 publiserte Thales og Avinor en pressemelding som omtalte kontrakten.

Mandag ved 16-tiden dukket pushmeldingen «System failure detected. Land your drone immediately and stop operations until further notice» på mobiltelefonene til de av oss som hadde registrert oss som brukere.

Kort tid etter sendte Avinor ut pressemelding om at Avidrone er pauset, og at Ninox, som ble tatt ut av tjeneste søndag, er tilbake i manesjen og videreføres inntil videre, skrev Avinor.

Dommen fra dronepiloter på sosiale medier var ikke nådig:

– Appen er helt ubrukelig, desktop versjonen er tregere enn gåstol racet på gamlehjemmet før frokost, skrev en bruker. 

– Håpløs app. Her har de virkelig klart å rote det til med tanke på kompleksitet, skrev en annen. 

Den profilerte droneoperatøren Stig Idsal har blant annet skrevet dette: 

– Fullstendig uhørt at AVINOR ruller ut et nytt system som viser seg ikke fungerer samt mangler vesentlige ting som brukermanualer og opplæringsmateriell.

Han peker også på at droneoperatører og -piloter ikke fikk anledning til å teste eller få/gi opplæring før Avidrone ble åpnet opp.

– Dette hadde aldri blitt akseptert av bemannet luftfart, hvorfor skal ubemannet godta dette?

Jobbet med Avidrone i ett år

Avinor startet arbeidet med etterfølgeren til Ninox høsten 2024.

Ninox Drone har vært en app og et verktøy for droneoperatører som hadde behov for å fly drone innenfor forbudssonen til en lufthavn.

I appen kunne droneoperatører søke om tillatelse hos tårnet til å fly drone innenfor lufthavnens forbudssone, få oversikt over ulike restriksjonsområder og legge inn droneplanen sin for å gjøre seg synlig for andre i luftrommet.

Avinor har oppfordret dronepiloter til å legge inn sine flygninger i Ninox også når de var langt fra en flyplass, og dette ble hørt. Antallet brukere har økt og økt, det samme har antall flygninger som er lagt inn i systemet.

Antallet brukere var 18.000, derav 4.000 aktive, da Ninox ble lagt død søndag, for så å gjenoppstå mandag ettermiddag.

Slik så det ut mandag morgen da Dronemagasinets journalist la inn sine første flygninger i Avidrone. FOTO: Skjermfoto Avidrone.

Restriksjonsområder ble doblet

8. november ble satt som dato for å skifte system, men et lite varsel om at det var skjær i sjøen fikk man da det ble utsatt med nesten en uke å gjøre Avidrone tilgjengelig for nedlastning.

Da Avidrone ble tilgjengelig, var det påfallende at restriksjonsoner som R102 i Oslo sentrum og rundt fengsler var dobbelt så store som de er i virkeligheten. R102 hadde fått en radius på 2NM mens det riktige er 1NM, fengslene 1NM mot 0,5NM.

Dronemagasinet fortalte Avinor om dette i forrige uke, og vi stilte tirsdag blant annet spørsmål om dette hadde noe med kanselleringen av Avidrone å gjøre.

– I forbindelse med lanseringen av Avidrone ble det rapportert inn en del bugs og feil i systemet som gjorde at vi ikke anså løsningen som moden nok. Blant annet viste kartoversikten feil radius på restriksjonsområder, sier Nikola Tufekcic i Avinors droneprogram i en e-post fra pressevakten i Avinor.

Dette var åpenbart ikke den eneste feilen.

– Totalomfanget av feilrettinger på de systemtekniske forholdene bidro til beslutningen om å ta ned Avidrone inntil videre. Dette er en beklagelig situasjon både for oss og for brukerne, og noe både vi og leverandør tar på alvor, sier Tufekcic.

Dronemagasinet stilte også spørsmål om Avidrone er en gammel app. Årsaken til at vi spurte om det var at da vi skulle legge inn en DJI Air 3 i brukerprofilen vår, fantes den ikke i appen. Air 2 var den nyeste som lå tilgjengelig der, ikke etterfølgeren som kom på markedet sommeren 2023.

Heller ikke populære droner som Mini 4 og 5 dukket opp som mulige valg.

Avinor har ikke svart på spørsmålet om hvor gammel applikasjonen Avidrone er.

LES OGSÅ: