Aviant er eneste norske droneselskap på Xponential 2025
Under Xponential 2025 i USA er kun ett norsk selskap representert: Aviant, med base i Trondheim. Midt blant globale teknologigiganter som Amazon og Airbus står CEO Lars Erik Fagernæs og presenterer droneleveranser i Norden for et amerikansk publikum.Xponential 2025 er verdens største konferanse og messe for den ubemannede industrien, og ble i år arrangert i Houston, Texas.
Aviant har stått på standen til amerikanske Genius NY. Dronemagasinet har snakket med tok en prat med Fagernæs om ambisjoner, teknologi og hvordan norsk droneindustri kan hevde seg internasjonalt.
– Genius NY er en amerikansk investor og akselerator, de investerer mellom fem og ti millioner kroner i fem selskaper hvert år, og for droneselskaper i Norge er det en mulighet som er blitt markedsført litt lite. Dette er en mulighet for startups som trenger penger og er nysgjerrige på det amerikanske markedet.

En av Aviants droner i luften. FOTO: Aviant.
Stille før stormen?
– Hvordan opplever du nivået og retningen på droneinnovasjon her i USA sammenlignet med hva du ser hjemme i Norge og Norden?
– Det er spennende å se hva som skjer på verdens største marked. Det er stille nå, men det kan være stille før stormen. For oss er det viktig å se hva som skjer her før vi bestemmer oss for hvordan vi skal posisjonere oss.
Fagernæs hadde trodd at dronebransjen skulle være mye større i USA og at man har kommet lenger enn oss i Europa.
– Men det viser seg eksempelvis at BVLOS-operasjoner bare skjer i testområder og gjennom unntak fra FAA, noe som ikke er skalerbart. I USA er det mye mindre investeringer enn jeg hadde tro, men samtidig har du noen av de største droneselskapene i verden.
Ikke skremt av Amazon
– Hvilke mål har dere for deltakelsen på XPONENTIAL? Er det konkrete partnere, investorer eller markeder dere retter dere mot?
– I utgangspunktet handler det om to ting: Når kan vi operere kommersielt her og er det mulig å hente penger fra amerikanske investorer? I det amerikanske markedet handler alt om part 108, som vil gjøre det mulig å operere BVLOS i mye større grad. Mange på konferansen sier at det kommer i løpet av året.
Amazon er en av verdens største aktører innen dronelevering, men det skremmer ikke Aviant.
– Jeg er ikke så stresset av konkurranse fra Amazon ettersom deres drone er designet rundt leveranse av pakker, mens vi sikter mot levering av mat. De er heller ikke operasjonelle i Europa. Her er det bare oss, Aha.is og Manna som opererer kommersielt.

I Sverige flyr Aviant ut mat for Foodora. FOTO: Aviant
Har fokuset i Europa
– Ser dere for dere en mulig ekspansjon i det amerikanske markedet? Hva må til for å lykkes her sammenlignet med Norge eller Europa?
– Fokuset vårt nå er i Europa. Vi har få fordeler i USA, vi har mange fordeler i Europa. Når det er sagt, så tror jeg at det ikke er spennende nå i mai 25, men i mai 26. Det gjelder å være forberedt, ha kontaktene og å kunne trykke på start når man kan det.
Fagernæs mener at europeiske droneoperatører har en stor fordel overfor amerikanske konkurrenter fordi i Europa kan man fly BVLOS.
To forskjellige verdener
– Det koker ned til å kunne fly. Alt av økonomi i droner handler om å kunne fly BVLOS. Det vi bygger i Norge kunne aldri gått i USA. Våre konkurrenter der har hentet inn hundrevis av millioner av dollar og de kan bare fly på testområder. Det er to forskjellige verdener, men det kommer til å endre seg og gapet vil lukke seg.
– Hva tar du med deg hjem fra XPONENTIAL 2025 som vil påvirke veien videre for Aviant?
– Vi kommer kanskje til å ha litt mindre fokus på USA, hvis man prøver å få til for mye får man kanskje ikke til noe. Det det handler om er å få en base til å bli profetabel. Med en gang du har det kan du begynne å skalere.