Slik ser forslaget ut - det kan være kroken på døra for anskaffelser av kinesiske droner for statlige virksomheter hvis Transport- og kommunikasjonskomiteen får gjennomslag for sitt forslag.
Foto:Faksimile: Innstilling fra Transport- og kommunikasjonskomiteen

Norge alene i Europa om å ville stanse statlig bruk av kinesiske droner

Norge vurderer som eneste land i Europa å forby statlig bruk av kinesiske droner. Det er et feilgrep, mener Christian Banzhaf i Boston Group, som advarer mot overdreven frykt og mener sikkerhet må vurderes ut fra faktisk bruk og risiko.
Ole Dag Kvamme

– Så vidt jeg vet er Norge det eneste landet i Europa som vil begrense bruken av droner i offentlige og statseide virksomheter til europeiske eller amerikanske droner. Man begrenser seg veldig hvis man skal utelukke kinesiske droner. Man bør heller se på hvilke oppgaver de skal løse, sier stifter Christian Banzhaf i Boston Group i Danmark.

Konsernet er Nordens største droneimportør, og omsetter droner og utstyr for rundt 1 milliarder danske kroner årlig. 

– Det er unødvendig og dyrt å forby kinesiske droner, mener han.

Nå reagerer Banzahf på flertallsforslaget om mandag å vedta slutt på innkjøp av droner fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med.

Etter denne saken ble publisert ble det onsdag 28 mai presentert et nytt forslag fra Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre. Det nye forslaget skroter forslaget som ville forhindret kinesiske droner til statlige virksomhet i Norge. Hele saken kan du lese her

– Mangler alternativer til DJI

– Vi selger til det sivile markedet. Jeg vil si 95 prosent handler om datainnsamling som ikke har kritisk innhold. Noen få behandler sensitive data. Er det hemmelige data, forstår jeg godt at man velger europeisk. For andre vil dette være unødvendig dyrt. I mange tilfeller mangler også gode alternativer på markedet, sier Christian Banzhaf.

Han anerkjenner frykt for fremmed teknologi, men anbefaler tilpasset bruk i stedet for forbud.

– Hvor reell er faren for cyberangrep gjennom droner og tilhørende teknologi?

– Det er vanskelig å si, men jeg tror den er liten, jeg tror stort sett det ikke er noen fare. Men vi vet jo ikke. Det måtte i så fall være dypt inne i teknologien et sted. Reelt kan man jo ikke vite. Nå har geopolitikk også blitt veldig viktig, og med utviklingen av forholdet til USA, er det kanskje et Europa som er for seg selv. Da blir det store spørsmålet: Kan man egentlig bare bruke teknologi som man har utviklet selv? Sier Banzhaf, i et retorisk spørsmål, som han svarer på selv:

Har man veldig sensitiv teknologi, så kjøp gjerne europeisk, for øvrig er eventuelt et forbud for statlige virksomheter som å skyte spurv med kanon.

– Ved å svare slik så anerkjenner dere vel at faren er en realitet?

«Hva med teknologi i bilene?»

– Det vil være dyrt å skifte alle kinesiske droner. Da burde man også forby alle elbiler som ikke er europeiske. Tenk bare på alle de kameraer og sensorer som sitter i elbiler

– Hva vil et forbud i Norge innebære for Boston Group?

– Vi selger jo droner av alle merker, fra europeiske fra Sveits, Frankrike og Portugal. Så for oss går det bra. Men i mange tilfeller koster de jo 3, 4 og 5 ganger så mye, og noen ganger er likevel ikke kvaliteten like god som de kinesiske. For oss går det altså fint, men jeg tenker: det virker litt voldsomt med et forbud, og det vil koste mange penger, sier Banzhaf.

– Vil det offentlige i Norge kunne få dekket sine behov fra europeisk leverandører, hvis man er villig til å betale hva det koster ekstra?

– Det vil være noen områder hvor man ikke får dekket behovet. I det store og hele er DJI lengst fremme i utviklingen på mange områder. Min følelse er at man kommer til å bli dårligere stilt, sier Banzhaf.