Dette skjermbildet fra Safe to fly viser kontrollsonene rundt Sanefjord lufthavn Torp og Rygge flystasjon. Store befolkningssentra ligger innenfor sonene.
Foto:Safe to fly

Luftfartstilsynets innstilling: Vil utvide fem-kilometersonene for droner

Luftfartstilsynet innstilling til Samferdselsdepartementet er klar. De endrer ikke forslaget om kraftig å utvide dronesonene rundt flyplassene. Blir det vedtatt man må søke om tillatelse til å fly droner i hele kontrollsonen
Hans O. Torgersen

Kontrollsonene rundt lufthavnene strekker seg på det meste ca. 18 kilometer fra enden av rullebanene, mer enn tre ganger dagens fem kilometer-sone.

Tilgangen skal styres digitalt, trolig mot betaling, men selve innføringen utsettes til Avinors nye løsning, som skal erstatte dagens Ninox, fungerer. Tilsynet peker på tidligst sommeren 2026.

Luftfartstilsynet mener at Lufttrafikktjenesten kan gi automatiske forhåndstillatelser i områder som er ansett som trygge, kreve enkel digital forespørsel i områder med høyere risiko og sperre soner helt der det er nødvendig. Dette kan tilpasses i tid og geografi.

Tilsynet mener at brukerne ofte vil få enklere tilgang til mer luftrom – også nærmere enn 5 km fra flyplass – når forholdene ligger til rette.

En drone ligger her i 30-40 meters høyde ca. halvannen kilometer utenfor fem-kilometersonen ved Oslo Lufthavn Gardermoen, mens et fly fra Qatar er på vei inn for landing ca. 900 meter horisontalt fra dronen og har en høyde på ca. 2200-2300 fot – rundt 700 meter. FOTO: Hans O. Torgersen

Kristiske høringssvar

Luftfartstilsynets forslag ble sendt ut på høring i mars 2024. En rekke høringssvar var svært kritiske til forslaget.

En av innsigelsene er at hverdagsbrukere risikerer å bli lovbrytere over natten. En familiefar som flyr drone 10 km fra en flyplass, 10 meter over bakken uten at et fly er i nærheten, vil etter reglene være ulovlig. Mange stiller spørsmål ved om et slikt regelverk kan etterleves i praksis.

Høringssvarene har ikke ført til at tilsynet har endret mening:

«Når det er sagt, så er de praktiske problemstillingene ikke rent få, og ikke ubetydelige. Som det fremkommer av høringsuttalelsene, så foreligger det en rekke bekymringer knyttet til en utvidelse av 5 km-sonen», skriver tilsynet i et notat i juni i år. 

Tilsynet holder fast ved forslaget om at den etablerte 5-km-regelen nær lufthavner skal fjernes og erstattes av et generelt krav om klarering for all droneflyging i kontrollert luftrom (CTR). Dette, skriver tilsynet, skal sikre bedre harmonisering og gi en mer funksjonell og dynamisk styring av luftrommet. 

Hva betyr dette for deg som droneoperatør?

Dette betyr at du må ha tillatelse fra lufttrafikktjenesten for å fly droner i store byer som Kristiansand, Stavanger og deler av Bergen.

I Vestfold vil hele Tønsberg og Sandefjord bli omfattet, på andre siden av fjorden hele Moss og deler av Sarpsborg. 

Ålesund går akkurat klar, men ikke Kristiansund og selvsagt ikke Bodø og Tromsø, som jo ligger innenfor dagens fem kilometer-sone. 

Fotballbaner innenfor kontrollsonen

Et praktisk eksempel: Er du droneoperatør i Trondheim og skal fly ved fotballbanen på Ranheim, må du passe på. Deler av banen ligger innenfor kontrollsonen til Trondheim lufthavn Værnes, 18 kilometer fra enden på vestre ende av rullebanen ut i Trondheimsfjorden. 

Er du turist i Bergen og skal fly drone i  Nordnesparken, vær obs. Parken ligger delvis innenfor kontrollsonen til Bergen lufthavn Flesland, 11 kilometer i luftlinje fra rullebanen. 

Ravnanger idrettspark på Askøy utenfor Bergen ligger i sin helhet innenfor kontrollsonen til Flesland, som strekker seg 18 kilometer nord for rullebanen. 

Ti ganger så stort areal

Dagens forbudssoner for de 20 største flyplassene i Norge dekker 2400 kvadratkilometer, fra bakken opp til 120 meters høyde.

De større kontrollsonene omfatter etter Dronmagasinets beregninger et ti ganger så stort areal.

Mens rundt 370.000 mennesker bor i dagens forbudssoner, stiger antallet til rundt 1,1 millioner mennesker med nye soner. Bare i Bergen omfatter kontrollsonen områder med 186.000 mennesker.

Til behandling i departementet

Forslaget fra Luftfartstilsynet skal nå behandles i Samferdselsdepartementet. Det er uklart hvor lang tid det vil ta.

Les mer: Dronemagasinet har tidligere publisert flere artikler som belyser konsekvensene: