Fra Ninox til Avidrone, men Avinor lover ingen revolusjon
8. desember er D-dagen da Avidrone overtar for Ninox i drone-Norge, men Avinor lover ingen revolusjon.Ingen revolusjon altså og droneoperatørene får ikke tilgang til det nye verktøyet før på selve D-dagen. Da skal de 4.000 aktive 18.000 registrerte Ninox-brukere over samtidig. Hvilken reserveplan har Avinor hvis overgangen skjærer seg?
– Vi har gjort oss noen tanker om det, men jeg kan ikke si noe om det nå, var svaret fra Avinors Terje Fønhus Orskaug da Dronemagasinet spurte ham om det under konferansen Sikker integrering av drone (SID), en del av Luftfartskonferansen 2025 på Gardermoen torsdag.
Avinor vil ikke ha noen support på telefon, men vil henvise til kontakt pr epost hvis bruker trenger veiledning. Denne supporten kommer fra leverandøren Thales og ikke Avinor selv. I sin presentasjon opplyste heller ikke Avinor noe om dronepiloter fortsatt kan kontakte lufttrafikktjenesten direkte for klarering hvis Avidrone skulle feile eller ikke være tilgjengelig.
Ninox Drone var en liten revolusjon da denne applikasjonen og operatørportalen kom for fem år siden. Dronepiloter kunne da digitalt søke om tilgang til å fly innenfor fem-kilometer sonene rundt flyplassene i stedet for å ringe tårnet.
Løsningen har også støttet dronepiloter med luftromsinformasjon og elektronisk synlighet. Den 8. desember erstattes Ninox med Avidrone, som er Avinors nye UTM løsning.
Bygge stein på stein
– Det er jo ikke noen tvil om at drone er nykommeren i luftrommet, og at det har skjedd litt fort er det ingen tvil om, sa Terje Fønhus Orskaug da han holdt sitt innlegg på SID.
Han slo fast at det å jobbe med flysikkerhet er å bygge stein for stein, og at det er noe alle i flybransjen må jobbe med.
– Så det som jeg har tenkt å snakke litt om i dag, Avidrone, er et forsøk på å legge en stein til i varden, kan du si, og være med på å bygge den flysikkerheten vi trenger framover. Nå kommer ikke det her til å revolusjonere flysikkerheten med droner, men det er et bidrag for å komme litt videre.
Han håper på flere bidrag framover, slik at det blir en sikrere integrering mellom drone og bemannet luftfart.
– Fram til 8. desember, hvis du skal fly drone rundt en flyplass, er det Ninox du må bruke. Det er der du vil få svar hvis du ber om tillatelse til å fly. Så hvis noen skulle forville seg inn i Avidrone før det, så vil du ikke få svar før 8. desember. Vi har en hard cut-off-dato.

Terje Fønhus Orskaug fra Avinor på konferansen Sikker integrering av droner (SID) på Gardermoen torsdag. FOTO: Hans O. Torgersen
Ninox har vært frossent i to år
– Ninox har vært med oss i fem år, på godt og vondt. Fem år er lenge i dronebransjen. Så det er totalt utdatert, det systemet, for å si det ærlig, sa Fønhus Orskaug.
Avinor er som statlig selskap underlagt anskaffelsesregelverk.
– Når vi har anskaffet noe og satt av en sum som vi skal bruke på det og summen har brukt opp, så kan vi ikke bruke mer på det uten å kjøpe noe nytt. Summen ble brukt opp for et par år siden, så vi har ikke hatt midler til å betale for videreutvikling av Ninox de siste årene. Bare for å si det, det har vært et frossent system i et par år i hvert fall, det har sikkert mange opplevd på godt og vondt.
Avinor har oppfordret dronebransjen til å bruke Ninox ved å legge inn operasjoner også utenfor områdene rundt flyplassene.
– Vi føler at store deler av den profesjonelle næringa har gjort det, å bruke Ninox drone eller Hems WX for å vise intensjonen sin. Og det har vært et viktig bidrag til flysikkerhetsarbeidet.
Bruken av Ninox har økt og økt, og i år blir det trolig registrert 32.000 droneoperasjoner der.
8. desember er det altså slutt og et nytt system med et annet navn overtar.
Avidrone klinger bedre
– Vi valgte å bytte navn av litt forskjellige årsaker, men Ninox sa ikke noe om bruken og vi tenkte at Avidrone klinger litt bedre for formålet.
Fønhus Orskaug fortalte at Avidrone kommer til å være kartbasert med en del informasjon om luftrom, slik som restriksjoner for flyvning, og det kommer til å være en søknadsprosess for å fly der det kreves tillatelse.
– Som minimum håper vi i hvert fall på at startpunktet skal være litt bedre enn Ninox drone, et lite steg opp.
Avidrone er hyllevare levert av Thales, som leverer mange av systemene innen luftfarten. Fordi det er hyllevare, er det begrenset hvor mye Avinor kan påvirke detaljene.
Avinor har inngått en femårskontrakt med Thales, med mulighet for forlengelse.

Avidrone blir en felles plattform for droneoperatører, flygeledere, NSM, politiet og andre aktører.
Felles plattform med flygelederne
– Det som er nytt i forhold til Ninox drone, er at det her er en felles plattform for både droneoperatøren, og flygeleder og andre, det kan for eksempel være Luftfartstilsynet, NSM i forhold til sensorforbudsområder og politiet i forhold til restriksjonsområder.
Avidrone kommer til å ha et nytt utseende for brukerne.
– Det vil være noen nye steg og noen nye begrep som vi må bli kjent med. Så må jeg bare si at vi hadde håpet på å komme enda lenger igjen med utviklinga før vi lanserte det. Det har vi ikke gjort, innrømmet Fønhus Orskaug.
Han håper og tror at Avidrone starter på et bedre sted enn der Ninox avslutter.
– Vi ser for oss at vi skal ha en mye mer aktiv utvikling i systemet. For hver ny revisjon som kommer, hvert kvartal eller hva det blir, så kommer vi til å lansere ny funksjonalitet, bedre funksjonalitet. Vi kommer til å få mer smidige prosesser på bruk og så videre. Så vi håper at dette blir et mer levende system, som skal kunne støtte dronebransjen og droneoperatorene og de behovene som finnes der ute.