Nyhetsbrevet til Ninox-brukerne ble møtt med noe lettelse og forventning.
Foto:Skjermfoto / Avinor

Alle brukere må registrere seg i ny løsningNinox legges ned fra 8 desember

Avinor har sendt nyhetsbrev til Ninox-brukere om at fra 8. desember overtar Avidrone. Nyheten er på sosiale medier møtt med både lettelse og forventning.
Hans O. Torgersen

«Krysser fingrene for en bedre brukervennlig app», skriver et av medlemmene i et nettsted på Facebook. En annen skriver kort og godt «halleluja».

– Takk for at du bruker Ninox Drone og er med på å fly drone trygt i Norge. Fra 8. desember 2025 går vi over til en ny løsning som vil hete Avidrone, skriver Avinor i nyhetsbrevet til Ninox-brukerne.

Avinor gjør ikke noe for å dempe forventningene til applikasjonen som skal avløse Ninox, som mange dronepiloter har opplevd som litt vanskelig og til dels forvirrende å bruke. I mai 2025 meldte Avinor at de hadde passert 15.000 brukere.

Lover mer intuitiv brukeropplevelse

«I fjor høst startet vi i Avinor arbeidet med et nytt trafikkstyringssystem for droner som har fått navnet Avidrone. Den nye løsningen skal sikre en mer intuitiv brukeropplevelse og tekniske oppgraderinger som kan møte ønskene til dronepiloter.»

Forvirringen i Ninox skyldes ikke minst at man på kartet i denne applikasjonen har fått meget store områder markert rødt uten at det har noen betydning for deg som dronepilot. Og i teksten står det på engelsk at luftrommet er regulert høyrisikoområde der det kan være forbudt å fly drone.

Etter å ha klikket inn i Ninox er det ikke alle som forstår at det faktisk er lov å fly drone i hele dette området, med noen få unntak. FOTO: Skjermfoto / Ninox operatørportal.

Hva kan vi så forvente av Avidrone? Dette skriver Avinor i nyhetsbrevet:

  • Oversikt over luftrom: En utfordring mange droneoperatører opplever er å holde oversikt over hvilke restriksjoner som gjelder i ulike luftrom. Avidrone skal bidra til å gjøre dette mer forståelig og brukervennlig.
  • Flere flyvetillatelser: Muligheten til å søke om tillatelse til å fly innenfor fem kilometer av lufthavner vil selvfølgelig videreføres i Avidrone. Etter hvert vil dette også utvides til å gjelde enda flere lufthavner. Avidrone vil i tillegg tilrettelegge for at andre myndigheter skal kunne gi flyvetillatelse for luftrom de er ansvarlige for, enten manuelt eller automatisk innenfor gitte kriterier.
  • Økt situasjonsforståelse: Det vil jobbes for å gi brukerne et bedre situasjonsbilde av aktivitet i luftrommet gjennom å introdusere flere overvåkningskilder. Dette gjør vi for å øke sikkerheten til både droneoperatører og andre luftromsbrukere.
  • Et trafikkstyringssystem bygget for fremtiden: Med en solid økning av droneaktivitet hvert år vil det bli et større behov for å ha oversikt over hvem som flyr hvor, spesielt i områder hvor det pågår mye samtidig aktivitet. Det felleseuropeiske regelverket for U-space åpner for at det vil kunne etableres spesifikke luftrom hvor droneoperatører og tjenesteleverandører må oppfylle konkrete krav for å operere. Avidrone skal tilrettelegge for en slik utvikling i luftfarten.

– Avidrone er ikke ferdigstilt

Dronemagasinet har spurt Avinor om de kan dele skjermbilder av Avidrone, slik at vi kan få en anelse om hvordan applikasjonen vil se ut.

– Endelig versjon av appen er ikke ferdigstilt enda, så vi har dessverre ikke anledning til å dele skjermbilder helt enda, er svaret fra kommunikasjonsrådgiver Helene Wattanapradit Jensen.

Avidrone vil uansett bli et viktig verktøy for mange droneoperatører i årene som kommer. Luftfartstilsynet sin innstilling om at de nåværende femkilometers restriksjonssonene rundt flyplassene, der man i dag kan bruke Ninox for å få lov til å fly drone, vil bli utvidet til å gjelde hele kontrollsonen.

Kontrollsonene rundt lufthavnene strekker seg på det meste ca. 18 kilometer fra enden av rullebanene, mer enn tre ganger dagens fem kilometer-sone. Antallet søknader om å få fly drone i applikasjonen vil derfor øke meget kraftig.

Avidrone sin applikasjon skal være mulig å laste ned fra slutten av november.

Les også: