Havarikommisjonen i Australia har laget denne bildemontasjer som viser forløpet da det gikk virkelig galt under droneshowet i 2023.
Foto:Australian Transport Safety Bureau (ATSB)

427 av 500 droner krasjet i vannet under droneshow

Droneshowet skulle feire Australias kvinnelandslag i fotball, men fikk en brå slutt da 427 av de 500 dronene krasjet i vannet. Havarikommisjonen har funnet årsaken.
Hans O. Torgersen

Det planlagte droneshowet i Melbourne 14. juli 2023 endte i massestyrt og kaos, men ingen mennesker ble skadet.

Ulykken skjedde ved Victoria Harbour i Docklands. For noen dager siden publiserte den australske havarikommisjonen (ATSB) sin rapport om hendelsen.

Konklusjonen er klar: Sekunder etter at dronesvermen tok av, blåste det så kraftig opp at dronene ikke kunne holde posisjonene sine. 

Massestyrten var et faktum på mindre enn 30 sekunder.

FOTO: Google Earth, annotated by the ATSB

Svermen på 500 Damoda Newton V2.2-droner skulle danne spektakulære lysformasjoner over vannet, men allerede kort tid etter oppstart oppdaget den ansvarlige piloten (RPIC) at flere droner var ute av posisjon.

Feilmeldinger på bakkekontrollstasjonen (GCS) ble raskt flere og mer alvorlige.

– Etter hvert som feilene eskalerte, ble droner observert kollidere med hverandre, sier Angus Mitchell i ATSB i en pressemelding

Piloten mistet kontakten med nesten 400 droner. De fleste styrtet i havnebassenget. Totalt gikk 427 av de 500 dronene tapt.

Kraftig vind og manglende systemkunnskap

ATSB konkluderte med at dronene kort etter start ble utsatt for vindkast som var kraftigere enn det dronene er godkjent for. Dette førte til at flere og flere droner kolliderte med hverandre og påfølgende tekniske tekniske feil.

Kontrollsystemet registrerte på et tidspunkt feilmeldinger fra over 300 av dronene i svermen.

Piloten hadde oppdaget ikke hvor kraftig det blåste fordi vedkommende ikke visste at aktuell vindstyrke ble vist på skjermen til kontrollsystemet. 

På denne bildemontasjer ser man hvordan vindstyrken blir vist på skjermen på kontrollenheten, noe dem ansvarlige piloten ikke visste. FOTO: ATSB

Etterforskningen påpekte også mangler i operatørens interne rutiner. Ikke alle piloter hadde fått opplæring i bruk av alle funksjonene i kontrollsystemet, noe som økte risikoen for feil.

Nye sikkerhetstiltak

Som følge av ulykken har operatøren innført flere sikkerhetstiltak. Blant annet kreves det nå to godkjente piloter til hvert show, bedre opplæring i bruk av kontrollsystemet og testflygninger med enkeltstående droner for å måle vindforhold før oppstart.

ATSB bemerker i rapporten at kontrollprogramvaren mangler funksjon for å varsle piloter om overskridelser av vindgrenser. Produsenten Damoda vurderer nå å oppdatere programvaren med en slik varslingsfunksjon.

– Hendelsen viser hvor viktig det er at dronepiloter er kjent med all funksjonalitet i systemene de bruker. Menneskelige faktorer som stress og høyt arbeidspress kan få like store konsekvenser i droneoperasjoner som i bemannede flygninger, understreker Mitchell.

Den australske havarikommisjonen minner også om at operatører må følge gjeldende retningslinjer og begrensninger for å redusere risiko både for publikum og for selve operasjonen.

Les også om droneshow i Norge: Nytt droneshow – nå søker de generell tillatelse.