Lærdom fra innovasjon i dronebransjen: Vekst, fall og veien videre
Tre ledere fra viktige selskaper i dronebransjen delte åpne og ærlige refleksjoner om vekst, fall og veien videre under en panelsamtale på dronekonferansen UNC 2025 tidligere i år.Alle tre selskapene har opplevd svært krevende tider med underskudd, nedbemanning og store tap for investorene.
Felles for samtalen var behovet for fokus, kapital, og tilpasningsevne i møte med et voksende, men krevende marked.
Fra lidenskap til strategi
Panelsamtalen ble ledet av David Hansen under dronekonferansen UNC 2025 i Oslo som ble arrangert tidligere i år.
Niklas Nyroth fra Robot Aviation fremhevet hvordan lidenskap kan være både en drivkraft og en utfordring.
– Lidenskap kan gjøre deg blind for realitetene. Du trenger mer enn entusiasme, du trenger et klart produkt, kunder med konkrete behov og penger, men ikke for mye penger. Å bygge et selskap handler om å forbedre seg hver dag.
For Robot Aviation har reisen vært turbulent, med konkurs i 2023 som et smertepunkt.
Les også: 2023 – Robot Aviation konkurs.
Nyroth delte hvordan selskapet gjenoppsto med kun tre ansatte, et klart fokus på to produkter og målrettet innsats for å bygge seg opp igjen.
– Fra 2023 til 2024 doblet vi omsetningen. I 2025 har vi en full ordrebok. Det handler om å ha riktig fokus og gode kunder.

For Robot Aviation har reisen vært turbulent, med konkurs i 2023 som et smertepunkt, fortalte Niklas Nyroth under dronekonferansen UNC 2025. FOTO: Hans O. Torgersen
Kapital – en evig utfordring
Cato Vevatne, grunnlegger av KVS Technologies, pekte på kapital som et avgjørende, men krevende element.
– Skal du utvikle teknologi for å erstatte helikoptre og manuell inspeksjon, må du ha tilgang til langsiktig kapital. Det er billigere å kjøpe et helikopter enn å utvikle et dronesystem. Mange undervurderer hvor kapitalintensiv denne industrien er.
Les også: – Cash er nøkkelen, sier KVS Technologies
Vevatne understreket at timingen er avgjørende.
– Det som ikke virket i 2012, kan fungere i dag. Du må være tålmodig og forberedt på å tilpasse deg.
Fra vekst til verdi
Lars Landsnes fra Nordic Unmanned delte erfaringer med hvordan rask vekst kan bli en utfordring.
– Da vi startet, var vi ti ansatte. Etter flere oppkjøp var vi nesten 200. Utfordringen lå i å bygge en organisasjon som kunne håndtere veksten.
Landsnes beskrev hvordan selskapet har tilpasset seg ved å redusere kostnader og fokusere på spesifikke segmenter, fremfor å prøve å erobre nye markeder.
– Vi har redusert vekstforventningene og fokuserer nå på å levere verdi i markedene vi allerede er i.
Lars Landsnes jobber i dag for Widerøe.
Les også: Nordic Unmanned med overskudd, men aksjekursen skrives ned
Regulering og markedstilpasning
Panelet diskuterte også regulatoriske utfordringer. Mens Norge har vært tidlig ute med regler for BLOS-operasjoner (Beyond Visual Line of Sight), er det fortsatt barrierer som hemmer vekst.
– Det tok oss to måneder å få lov til å gjennomføre en kritisk inspeksjon av linjenettet. Det er ikke bærekraftig når tid er penger, slo Vevatne fast.
Nyroth la til at regulatorisk compliance krever betydelige ressurser:
– Vi har fulltidsansatte som jobber med å sikre at vi følger alle regler. Noen ganger må man til og med spørre konkurrenter om råd.
Fremtiden er ubemannet
Alle deltakerne var enige om én ting: Fremtiden er ubemannet.
– Kjenn dine kunder, og fokuser på dem. Med riktig strategi og tilpasningsevne kan vi alle bidra til å forme denne fremtiden, , avsluttet Landsnes.
Panelsamtalen ga et sjeldent ærlig innblikk i en bransje som stadig utvikler seg.
Utfordringene er mange, men mulighetene for innovasjon og vekst er enda større. Timing, fokus og evnen til å tilpasse seg ser ut til å være nøkkelen til suksess ut fra det de tre erfarne lederne fortalte.