Dette er området som «Jammertest Borg», som gjelder fra midt på dagen onsdag til og med tirsdag i neste uke.
Foto:Skjermfoto Avinor/Ninox

Store fareområder – Forsvaret skal teste jamming

Dronepiloter på Østlandet må se opp. To store fareområder etableres fra onsdag og i en uke fordi Forsvaret skal øve på jamming av GPS.
Hans O. Torgersen

OPPDATERT 21.10.25: Vi har endret tittelen fra «Store områder med flyforbud» til «Store fareområder» etter at Avinor har tatt kontakt med Dronemagasinet og sier at det ikke er flyforbud. Dette sier Avinor tross at det i teksten i Ninox står «This is an official ‘No Fly Zone’». Vi han bedt Avinor om en forklaring på dette.

Forsvarets operative hovedkvarter bekrefter overfor Dronemagasinet at det er Forsvaret som står bak denne aktiviteten.

Begge fareområdene har en radius på 8 nautiske mil, 14,8 kilometer, gjelder opp til 40.000 fot og er ennå ikke synlige som Notam på ippc.no. Derimot har dronepiloter fått et forhåndsvarsel i Avinors droneportal Ninox, der disse to områdene har vært synlige siden torsdag.

Fredrikstad, Sarpsborg og Kongsberg

Notam-teksten som ligger i Ninox etterlater liten tvil om hva som skal skje:

«TEMPORARY DANGER AREA ESTABLISHED ‘JAMMETEST BORG 25’ IN AREA FREDRIKSTAD PSN 591100N 0105745E, RADIUS 8NM. INTEFERENCE TO GPS/GNSS SYSTEMS MAY OCCUR.»

I teksten ligger det altså en klar advarsel om at man kan oppleve forstyrrelser på navigasjonssystemer som bruker satellittsignaler.

«Jammetest Heistadmoen»

Dette området som kalles BORG er lokalisert over den tett befolkede Nedre Glomma-regionen med over 130.000 innbyggere i Sarpsborg og Fredrikstad. Det andre restriksjonsområdet heter «Jammetest Heistadmoen», og befinner seg altså utenfor Kongsberg med 27.000 innbyggere.

I Notam-teksten heter det også «this is an official ‘No Fly Zone’ (a Temporary Flight Restriction)».

Avinors Notam-kontor ønsket ikke å gi Dronemagasinet kontaktinformasjon til aktøren som står bak opprettelsen av restriksjonsområdene, og sendte ballen over til kommunikasjonsavdelingen i Avinor.

Dette er fareområdet «Jammetest Heistadmoen». FOTO: Skjermfoto Avinor/Ninox.

Bekrefter at det er Forsvaret

Mens vi ventet på svar fra Avinor, tok vi direkte kontakt med en hovedmistenkt i saken – Forsvaret.

– Ja, er det korte svaret fra oberstløytnant Brynjar Stordal, pressetalsperson ved Forsvarets operative hovedkvarter (FHO) når Dronemagasinet spør om det er Forsvaret som er den aktuelle aktøren.

Noe mer enn dette kan Stordal ikke fortelle nå, men han venter på et mer utfyllende svar fra Luftforsvaret og NATOs luftoperasjonssenter CAOC i Bodø.

Gjelder alle luftfartøy

I følge Notam-teksten gjelder fareområdene alle luftfartøy, ikke bare droner, og altså opp til 40.000 fot (12,2 kilometer). Det gjelder altså passasjerfly på vei til eller fra Gardermoen og Torp lufthavner.

Tidligere i høst ble den årlige Jammertest arrangert på Andøya. Dette er anerkjent som verdens største åpne test av robusthet i PNT/GNSS-systemer – altså systemer for posisjonering, navigasjon og tidssynkronisering (Positioning, Navigation and Timing / Global Navigation Satellite Systems).

Arrangementet arrangeres i samarbeid med Statens vegvesen, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Forsvarets forskningsinstitutt, Justervesenet, Norsk Romsenter og Testnor.

Jammertest skriver på sin nettside at «dette arrangementet gir en unik mulighet til å teste hvor motstandsdyktige navigasjons- og posisjoneringssystemer er mot forstyrrelser og jamming.»

På Andøya er testingen åpen for alle aktører, sivile og militære, kommersielle og statlige. Under de to ukeslange jammetestene som Forsvaret arrangerer, kan de om ønskelig ta frem og bruke det hemmeligste og mest avanserte utstyret de har. Dette utstyret er noe de trolig ikke ønsker å vise frem på Andøya.